حداقل هر 2 سال یکبار بخاری گازی فن دار خود را توسط یک دستگاه گازسوز مناسب آموزش دیده و دارای مجوز سرویس و آزمایش کنید.

هنگام استفاده از بخاری گازی، از نحوه استفاده ایمن از آن مطلع باشید. همیشه دستورالعمل های عملکرد دستگاه یا دفترچه راهنما را دنبال کنید.

مشکلات بهداشتی که بدتر به نظر می رسند یا فقط در هنگام گرم شدن رخ می دهند، ممکن است ناشی از مونوکسید کربن ناشی از بخاری گازی معیوب باشد. از علائم قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن آگاه باشید و در صورت لزوم به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

اگر بخاری گازی با جریان باز قدیمی دارید، گرمایش جایگزین ایمن را در نظر بگیرید یا در فرصت بعدی با بخاری گازی آب بندی شده یا سیستم اسپلیت جایگزین کنید.

·        هشدارهای ایمنی بخاری گازی

·        مشکلات بهداشتی ناشی از خرابی بخاری های گازی

·        بخاری خود را به طور منظم سرویس کنید

·        استفاده از دزدگیرهای مونوکسید کربن

·        نحوه استفاده ایمن از بخاری گازی

·        بخاری های گازی قدیمی را تعویض کنید

بخاری های گازی گریز نشده قدیمی

نکات ایمنی اضافی برای بخاری های گازی

بخاری های گازی نیاز به نصب حرفه ای و سرویس دهی توسط یک دستگاه گازسوز آموزش دیده و واجد شرایط دارند. یک بخاری ناایمن می تواند باعث آتش سوزی خانه شود یا خانه شما را با گازهای خطرناک از جمله مونوکسید کربن آلوده کند.

حداقل هر 2 سال یکبار بخاری گازی خود را توسط یک دستگاه گازسوز واجد شرایط سرویس دهید تا به امنیت خانواده شما کمک کند.

هشدارهای ایمنی بخاری گازی

برخی از بخاری های گازی به عنوان خطری جدی برای سلامتی شناخته شده اند. اگر بخاری شما در لیست هشدارهای ایمنی Energy Safe Victoria ظاهر شده است، تا زمانی که توسط یک دستگاه گازسوز واجد شرایط آزمایش و سرویس نشده باشد، از آن استفاده نکنید.

مشکلات بهداشتی ناشی از خرابی بخاری های گازی

طبق گفته سایت اخبار صنعت لوازم خانگی تصلا خرابی بخاری گازی می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. مشکلات بهداشتی که به نظر می رسد بدتر هستند یا فقط در هنگام گرم شدن رخ می دهند، ممکن است ناشی از مونوکسید کربن ناشی از بخاری گازی معیوب باشد.

مونوکسید کربن بی رنگ و بی بو است. سطوح بالای مونوکسید کربن در هوا بسیار خطرناک است و ممکن است باعث از بین رفتن یا حتی مرگ افراد شود.

افراد زیر در معرض خطر آلودگی هوا از جمله مونوکسید کربن هستند:

·        فرزندان

·        زنان باردار و نوزادان متولد نشده آنها

·        افراد مسن تر

·        افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و ریوی.

علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن عبارتند از:

·        خستگی

·        تنگی نفس

·        سردرد

·        سرگیجه

·        حالت تهوع

·        ضعف

·        گیجی

·        درد قفسه سینه.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح پایین مونوکسید کربن همچنین می تواند منجر به اختلال در تفکر و تمرکز، تغییرپذیری احساسی، تحریک پذیری و تکانشگری شود.

علائم مسمومیت با مونوکسید کربن غیر اختصاصی است و می تواند با بیماری شبیه آنفولانزا یا حتی مسمومیت غذایی اشتباه گرفته شود. سطوح بسیار بالای مونوکسید کربن می تواند باعث از دست دادن هوشیاری، تشنج و مرگ شود.

اگر فکر می کنید ممکن است تحت تأثیر مونوکسید کربن قرار بگیرید، پنجره ها و درها را باز کنید، دستگاه را خاموش کنید و برای تنفس هوای تازه به بیرون بروید. به پزشک عمومی خود مراجعه کنید تا بپرسید آیا علائم شما ممکن است مربوط به مونوکسید کربن باشد یا خیر، قبل از استفاده مجدد از بخاری گازی خود استفاده کنید.

اگر از بخاری گازی خود استفاده نمی کنید، روشهای جایگزین مطمئن برای گرم نگه داشتن خود را در نظر بگیرید، زیرا دمای سرد نیز ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود، به ویژه برای کودکان خردسال، افراد مسن و کسانی که بیماریهای مزمن دارند. اگر کسی را در این شرایط می شناسید، به بررسی او بپردازید و ببینید چه کاری می توانید برای کمک به او انجام دهید.

بخاری خود را به طور منظم سرویس کنید

بهترین مارک بخاری گازی باید حداقل هر 2 سال یکبار توسط دستگاه گازسوز مجاز سرویس شوند و از نظر نشت مونوکسید کربن آزمایش شوند. این شامل تمام واحدهای گرمایش مرکزی، بخاری های فضا، واحدهای دیواری و آتش سوزی های گاز است.

اگر خانه خود را اجاره می کنید، ارائه دهنده اجاره باید اطمینان حاصل کند که بررسی ایمنی گاز کلیه تاسیسات و اتصالات گاز هر 2 سال توسط یک گازساز مجوزدار یا ثبت شده انجام می شود. آنها همچنین باید تاریخ آخرین بررسی ایمنی را به صورت کتبی، به درخواست اجاره دهنده، به اجاره دهنده ارائه دهند.

فقط از دستگاه گازسوز مجاز که آموزش تشخیص و تصحیح خطرات نشت مونوکسید کربن را گذرانده استفاده کنید. قبل از رزرو، مطمئن شوید که آیا دستگاه گازسوز تجهیزات مناسبی دارد و این آموزش را به پایان رسانده است، زیرا عملکرد ضعیف یا دستگاه های گاز معیوب می تواند منبعی برای قرار گرفتن در معرض گاز مونوکسید کربن باشد که برای سلامتی و گاهی اوقات برای زندگی خطرناک است.

خدمات حرفه ای، از جمله بازرسی از دودکش یا دودکش، توصیه می شود. در موارد زیر بخاری خود را تعمیر کنید:

·        2 سال است سرویس نشده است

·        شعله زرد یا دوده وجود دارد (مگر اینکه آتش سوزی تزئینی گاز باشد)

·        چراغ خلبان به طور غیرمنتظره خاموش می شود، یا هنگام روشن شدن "باز می شود" یا "ضربه می زند"

·        علائم آسیب حرارتی مانند تغییر رنگ دیوارها یا صفحات بخاری وجود دارد

·        وقتی بخاری روشن است دیوارها خیلی داغ می شوند

·        در اطراف بخاری لکه های دوده وجود دارد

·        هر گونه علامتی از مشکل وجود دارد - سریعاً آن را تعمیر کنید.

·        تولیدکنندگان و تأمین کنندگان معمولاً نمایندگی های خدمات را توصیه می کنند. در صورت تمایل می توانید از این موارد استفاده کنید. همچنین می توانید با شرکت گاز خود را یا به صورت آنلاین جستجو کنید.